Program Hakkında

Öğrenim yaşamları boyunca tüm çocuklar okul öncesi dönemden başlayarak yeni bir eğitim kademesine geçerken okula uyum olgusu ile yüzyüze kalırlar. Bu geçişlerde çocuklar geride bıraktıkları eğitim kademesinden farklı ortam ve durumlarla karşılaşırlar ve onlardan bu yeni ortam ve durumlara, kısa sürede uyum sağlamaları beklenmektedir. Bu geçiş süreçlerinde çocuklar, binaların ve sınıfların fiziksel ortamlarının, eğitim programlarının, öğretmenlerin davranışlarının, tutumlarının ve beklentilerinin, akran gruplarının değişmesi ve ailelerin rollerinin, katılım biçimlerinin farklılaşması gibi zorluklarla karşılaşırlar Okula uyum sürecinin kolay atlatılması genelikle yeni ortamların gerektirdiği bilgi ve becerilerin çocuğun sahip olduğu sosyal, davranışsal ve akademik becerilerle uyumuna bağlıdır.

Okula uyum hizmetlerinin standart bir program dâhilinde verilmesi hem ülke çapında eşitliği hem de okula uyum etkinliklerini planlayacak öğretmen, yönetici vb. paydaşların daha sağlıklı bir şekilde ilerlemesine olanak sağlaması açısından önemlidir. Bu nedenle veliler, aileler ve yöneticiler için bir program hazırlanması hedeflenmiştir.

Okula Uyum Programı çocuğu bir bütün olarak ele almakta ve Tüm Çocuk Yaklaşımı’nı benimsemektedir. Tüm Çocuk Yaklaşımı’nı çocukların okula uyumunu, sadece akademik performansını ön plana alan ve bilişsel becerilerin edinimini vurgulayan bir süreç olarak ele almaktan ziyade, onların duyguları, tutumları ve çevreleriyle olan ilişkilerini de içeren bir süreç olarak tanımlamaktadır. Okula Uyum Programı aynı zamanda çocukların gelişimsel özelliklerine ve özgün bireysel- kültürel gereksinimlerine uygun hazırlandığı için farklı yer ve durumlarda kullanabilir olması nedeniyle esnek, uyumun farklı ögelerini gerektiğinde tekrar desteklemeyi teşvik ettiği için de sarmal bir Program’dır. 

Hazırlanan bu Program ilk kez bir eğitim kurumuna başlayan ve daha sonraki kademelere geçiş yapan çocukların yaşaması olası olan uyum sorunlarını en aza indirmeyi ve okula uyumu desteklemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda Okula Uyum Programı’nın yanı sıra çocuk-aile-okul üçgenini içine alan materyaller de geliştirilmiş ve üç paydaşın birlikte bu süreci kaliteli bir biçimde nasıl yürütmeleri gerektiğine dair teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler sunulmuştur.