Genel İlkeler

Çocuğu ve Aileyi Tanıma

Öğretmenlerin çocuğun gelişimsel özelliklerini ve kendine özgü gereksinimlerini tanımaları gerekmektedir. Bu nedenle çocuğa ve ailesine özgü hangi özelliklerin uyumu kolaylaştırıcı ve sınırlandırıcı etmenler olabileceğinin tespit edilmesi gerekir. Uyum sürecinde uygulanacak etkinliklerin ailenin ve çocuğun kendine özgü gereksinimlerini karşılayacak şekilde hazırlanması ve uygulanması önemlidir.

Çocuğu Merkeze Alma

Öğretmenler etkinlikleri hazırlar ve uygularken “Bu etkinlik çocuğun hangi gereksinimlerini karşılamaktadır, çocuklar bu etkinlikten hangi kazanımları elde ettiler, hangi çocuklar etkinliklere katılırken hangileri katılmadı?” gibi soruları kendilerine sürekli sormalı ve yanıtlar doğrultusunda gereken önlemleri almalıdırlar. Öğretmenler, etkinlikleri çocuğun tüm gelişim alanlarını destekleyecek şekilde planlamalı ve güler yüzlü bir tutumla; oyun, drama ve sportif aktiviteler gibi çocukların katılımını güdüleyen öğretim yaklaşımları ile etkinlikleri yürütmelidirler.

Paydaşlarla İş Birliği Yapma

Öğretmenler Uyum Programı’nın uygulanması sırasında çocuğun ailesiyle, okul yönetimiyle, diğer öğretmenlerle ve rehber öğretmeniyle (okul psikolojik danışmanı) iş birliği hâlinde olmalıdırlar. Aileler, karar alma süreçlerine dâhil edilmeli ve gerektiğinde çocuğunun uyum etkinliklerine aktif katılımları teşvik edilmelidir. Aile, ayrıca uyum sürecini destekleyici kaynaklar, olası sorunlar ve çözüm yolları konusunda da okul yönetimiyle iletişim hâlinde olmalıdır. Öğretmenler, aynı ve farklı kademedeki öğretmenlerle ve rehber öğretmeniyle (okul psikolojik danışmanı) etkinliklerin uygulanması, çocukların gereksinimlerinin karşılanması ve sürecin değerlendirilmesi konularında bilgi ve deneyim alışverişinde bulunmalı ve birbirlerine destek olmalıdırlar

Program’ı Özümleme, Uygulama ve Sürdürme

Öğretmenler Uyum Programı’nı ve programda yer alan etkinlikleri dikkatle incelemeli ve özümlemelidirler. Uyum Programı uyum takvimi süresince etkili bir şekilde uygulanmalıdır. Uyumun sürekliliğini dikkate alarak çocukların uyumunu destekleyici uygulamaları dönem süresince sürdürmelidirler.

Program’ı Değerlendirme ve Geliştirme

Öğretmenler Uyum Programı’nın uygulanmasına ve etkisine ilişkin sürekli gözlem ve değerlendirme yapmalı, bunları kaydetmeli ve diğer paydaşlarla paylaşmalıdırlar. Gözlem ve değerlendirme sonuçları kaydedilmeli ve bunlar Program’ın uyarlanması ve geliştirilmesi çabalarında kullanılmalıdır.